Druhý ozubený kladenský geocoin

Druhý ozubený kladenský geocoin

Ano, druhý kladenský geocoin je na světě. Po úspěchu prvního kladenského geocoinu jsme vůbec neřešili zda chceme navázat dalším kouskem.  Diskuse se točila jen kolem otázek jaký a kdy. Zvažovali jsme nejrůznější témata, od okolních historických dominant přes přírodní památky až po obligátní horníky a hutníky. Technické pojetí celkového designu nás nasměrovalo k industriálním památkám, na které je kladenské okolí bezesporu bohaté. Z několika navržených možností zvítězilo téma Pražsko-lánské koněspřežní železnice. Ke spolupráci jsme opět přizvali geokolegu Hoblíka, který navrhl i náš první coin.

Historii koněspřežky si můžete přečíst v samostatném článku, který obsahuje i mapu trasy nakreslenou podle historických map, slovních popisů v různých textech a další informace zjištěné na základě vlastní znalosti terénu. Zde jen v krátkosti připomenu, že se jednalo o naprosto unikátní technickou stavbu, která začala vznikat v roce 1827, přičemž první vlak po ní projel v roce 1830. Jednalo se o druhou železnici na evropském kontinentu a svého času představovala 43% evropské a 28% světové železniční sítě. Prvotní záměr byl propojit Prahu s Plzní. To se sice nepodařilo, dráha však fungovala v koněspřežním provedení desítky let a sloužila k dopravě dřeva z křivoklátských lesů do Prahy, později i k přepravě uhlí z okolí Lán i z Kladna (nakládka probíhala ve stanici Wejhybka). Ujala se i osobní přeprava. Koněspřežka se stala základem pro vznik slavné Buštěhradské dráhy v roce 1850. V úseku údolí Klíčavy – Rynholec jezdila koňská spřežení po trati až do roku 1873. Pozůstatky trati lze najít zejména kolem Lán a dál v křivoklátských lesích.

Při návrhu mince jsme museli vyřešit dva základní problémy.

  • Jak zobrazit koněspřežku tak, aby bylo zřejmé, že se jedná o železnici a ne o formanský potah: Rozhodli jsme se pro detailní pohled na spřežení s patrným železničním svrškem. Do reliéfu se nám vešel jeden kůň táhnoucí dva vozy plně naložené dřevem. Ve skutečnosti dokázal jeden kůň utáhnout v rovinatých úsecích i pět vozů, a stejný náklad v kopcích kolem Lán tahalo pět koní, ale to se nám tam prostě nevešlo.
  • Neexistuje žádná historická předloha, která by se dala přímo reprodukovat na coin. Zvolený námět jsme tedy nechali namalovat profesionálnímu kreslíři, který podobu spřežení i kolejí zrekonstruoval na základě dobových ilustrací a písemných materiálů.

Geocoin je opět ražený do bronzu, průměr 44.5 mm, tloušťka 4 mm. Z možných povrchových úprav jsme si vybrali ty, které vidíte zobrazené na snímku výše. Základní nelimitovaná varianta je v provedení patinovaná měď- Antique Cooper. Druhá varianta určená k distribuci je patinované stříbro – Antique Silver v limitovaném počtu 56 kusů. Pro podílníky máme 14 pamětních mincí pokrytých patinovaným zlatem, ty však nebudou volně v prodeji. Kromě toho existují i zcela unikátní exempláře v provedení patinovaný bronz, černý nikl a kombinace patinované stříbro + lesklé zlato. Tyto tři mince byly vyrobeny pouze po jednom kuse a opět je nabídneme v dražbě.

Autor článku: kulhal

Geokladenští podílníci: ATIP, raniformes, mikisi, randir, Fefekladno, J@VO, Lonos, kapitola, kulhal, Lucky&spol, maarioo, martin.simek, Pneu.Beda a TwiceRaP.

Napsat komentář